Lenke til saksfremlegg: Økonomiplan med handlingsdel 2025-2028, med drifts- og investeringsbudsjett 2025 (PDF, 255 kB)
Lenke til kommunedirektørens forslag til økonomiplan og årsbudsjett hvor du også finner forslag til gebyrliste.
Her er formannskapets innstilling:
Budsjett 2025 og økonomiplan 2025–2028 vedtas med obligatoriske oppstillinger og budsjettskjema, samt økonomiske handlingsregler, mål og premisser for kommunens tjenesteproduksjon som framgår av dokumentet.
1. Budsjett for 2025 er utarbeidet på bakgrunn av at Rødøy kommune skal opprettholde følgende finansielle måltall:
- Årlige budsjetterte inntekter fra Havbruksfond til årets drift:
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Mnok | 16 | 12 | 10 | 6 |
- Netto driftsresultat i % - korrigert for avvik mellom budsjetterte inntekter fra Havbruksfond og faktisk årlig tilførte inntekter fra Havbruksfond, 1,75 %.
- Disposisjonsfond eks. havbruksfond, 20 %.
- Havbruksfond, minimum Mnok 20.
- Netto lånegjeld, maksimalt 75 %.
2. Driftsbudsjett 2025 vedtas i samsvar med kommunedirektørens forslag i oversiktene «Bevilgningsoversikt drift» og «Økonomisk oversikt etter art - drift», jf. budsjett- og regnskapsforskriften §§ 5-4 første ledd og 5-6.
3. Bevilgningsramme per tjenesteområde 2025 vedtas i samsvar med kommunedirektørens forslag i oversikten «Bevilgningsramme per tjenesteområde 2025», jf. budsjett- og regnskapsforskriften § 5-4 andre ledd.
4. Investeringsbudsjett 2025 vedtas i samsvar med kommunedirektørens forslag i oversikten «Bevilgningsoversikt investeringer», jf. budsjett- og regnskapsforskriften §§ 5-5 første og andre ledd. Økonomiplan med handlingsdel 2025-2028, med drifts- og investeringsbudsjett 2025.
5. Økonomiplan med handlingsdel 2025-2028 vedtas i samsvar med kommunedirektørens forslag.
6. Avgifts- og gebyrregulativ for 2025 vedtas iht. vedlegg.
7. Kommunestyret godkjenner låneopptak for 2025 i henhold til oppstilt oversikt over investeringene og hvordan disse planlegges finansiert.
- Kr. 0,- som startlån til videre utlån
- Kr. 27.010.000 som lån til kommunale investeringer 2025.
8. Skattøre settes til den høyest lovlige sats.
9. Eiendomsskatt
- For eiendomsskatteåret 2025 skal det skrives ut eiendomsskatt på kraftverk, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfattet av særskattereglene for petroleum, jf. eigedomskattelova § 3 første ledd bokstav c. Utskrivingsalternativet omfatter også flytende oppdrettsanlegg i sjø, jf. esktl. § 4 tredje ledd. b.
- I perioden frem til 2025 har Rødøy kommune skrevet ut eiendomsskatt på et «særskilt fastsatt grunnlag» i henhold til overgangsregelen til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd. Det særskilte grunnlaget var baseret på differansen mellom eiendomsskattegrunnlaget i 2018 og 2019 som var forårsaket av at produksjonsutstyr og -installasjoner ikke skulle regnes med i grunnlaget for verk og bruk som fra og med 2019 blir ansett som næringseiendom. Dette «særskilt fastsatte grunnlag» er i 2025 fullt ut trappet ned og det skrives ikke ut eiendomsskatt for 2025 i henhold til overgangsregelen til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 første ledd.
- For eiendomsskatteåret 2025 skal det videre skrives ut eiendomsskatt på bygninger og grunnareal for verk og bruk som fra og med 2019 blir ansett som næringseiendom, så langt disse var omfattet av eiendomsskattegrunnlaget for verk og bruk i 2018, jf. overgangsregelen til eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 andre ledd.
- Eiendomsskattetakstvedtekter for Rødøy kommune vedtatt i kommunestyret 26.09.18 skal gjelde for eiendomsskatteåret 2025, jf. esktl. § 10.
- Den alminnelige eiendomsskattesatsen for skatteåret 2025 er 7 promille, jf. esktl. § 11 første ledd.
- Eiendomsskatten skrives ut i to terminer, jf. esktl. § 25 første ledd. Første termin utsendes april 2025 og andre termin oktober 2025. • Siste alminnelige taksering i kommunen var i år 2015/16. Kommunestyret kan tidligst vedta en såkalt kontorjustering når det er gått mer enn 10 år siden siste alminnelige taksering. Kommunestyret vedtar ny taksering i løpet av 2025.
- Eiendomsskatt for anlegg for produksjon av elektrisk kraft beregnes etter taksten som anlegget var satt til ved fastsetting av formues- og inntektsskatt før skatteåret jfr. esktl. § 8 B-1.
10. Kommunedirektøren viser til kommunelovens §14-5, kfr også §14-14, hvor det framgår at også budsjettets investeringsdel skal være oppstilt og avregnet fra et år til det neste, slik at kommunen har oversikt og kontroll på inntekter og utgifter i en bindende plan. Investeringsbudsjettet skal på samme måte som driftsbudsjettet revideres når det oppstår avvik Økonomiplan med handlingsdel 2025-2028, med drifts- og investeringsbudsjett 2025 Side 3 av 5 mellom de økonomiske midlene som er politisk bevilget og hva som faktisk er brukt og/eller behov for, til ferdigstilling av enkeltprosjekter.
Tidligere vedtatte investeringer som ikke er fullført eller ikke forventes å være fullført pr. 31.12.2024 overføres til 2025 i henhold til kommunedirektørens forslag i vedlegget «Bevilgningsoversikt investering etter § 5-5 første ledd». Investeringsbudsjettet i 2024 nedreguleres med kr 18.700.000 inkl. mva og låneopptak til egne investeringer reguleres ned med kr 10.960.000. Ramme for nytt regulert låneopptak for egne investeringer for 2024 fastsettes til kr 7.818.000.
11. Kommunedirektøren gis fullmakt til å regulere rammeområdenes budsjetter internt mellom ulike ansvar så lenge dette er innenfor kommunestyrets tildelte ramme.
Sak om handlingsregel har direkte innvirkning på budsjett 2025 og økonomiplanperioden 2025-2028. Endringer vil framkomme i kommunestyremøtet.